У наставку погледајте информацију о рјешавању предмета ратних злочина за раздобље од 01.01.- 30.06.2024. године.
КТРЗ - Конкретно кривично дјело и починилац – ратни злочин
Подигнуто оптужница: 1 оптужница против 1 лица
Обустава истрага: 2 предмета против 35 лица
Неспровођење истраге: 4 предмета против 101 лица
Уступљено на кривично поступање другом тужилаштву: 3 предмета, 8 лица
Укупно ријешено КТРЗ предмета на крају извјештајног периода: 14 предмета, 274 лица
Неријешено КТРЗ предмета на крају извјештајног периода: 241 предмет, 2517 лица.
КТАРЗ - Неодредиво кривично дјело или починилац – ратни злочин, укупно ријешено: предмета
Неспровођење истраге: 54 предмета
Ријешено на други начин: 73 предмета
Прешло у КТРЗ предмет: 2 предмета
Пренесено на друго тужилаштво: 2 предмета
Неријешено на крају извјештајног периода: 990 предмета
КТНРЗ - Конкретно кривично дјело с непознатим починиоцем – ратни злочин, укупно ријешено: предмета
Неспровођење истраге: 1 предмет
Обустава истраге: 1 предмет
Ријешено на други начин: 8 предмета
Прешло у КТРЗ предмет: 1 предмет
Пренесено на друго тужилаштво: 21 предмет
Неријешено на крају извјештајног периода: 247 предмета
И даље недоступно једно или више лица у 115 КТРЗ предмета, од тога 40 лица су лица ознаке “А”.
Укупно неријешених лица “А” у ТБиХ: 127 лица у 49 КТРЗ предмета. Тужилаштво БиХ је укупно завршило на различите начине 682 лица ознаке “А”, а од тог броја уступљено на поступање другим тужилаштвима је 337 лица.
Реализација Стратешког циља I и IV Ревидиране државне стратегије за рад на предметима ратних злочина (Ревидирана државна стратегија), у смислу остварења циља процесуирања најсложенијих и најприоритетнијих предмета ратних злочина пред Судом БиХ и Тужилаштвом БиХ, се огледа прије свега у анализи свих КТРЗ предмета те одређења приоритетних предмета и издавања обавезујућих упутстава главног тужиоца Тужилаштва БиХ за поступање у КТРЗ, КТАРЗ и КТНРЗ предметима за 2024. годину.
Овим поступањем се тежи остварењу циља поступања и окончања што више предмета, а све у роковима продужења важења Ревидиране државне стратегије.
У првој половини 2024. године Тужилаштво БиХ је успјешно реализовало Стратешки циљ II Ревидиране државне стратегије, а који се тиче приступа подацима садржаним у Централизованој евиденцији и осталим подацима везаним за предмете ратних злочина, с циљем унапређења ефикасности процесуирања предмета ратних злочина у свим тужилаштвима у БиХ. Тужилаштво БиХ, на захтјев тужилаштава у ентитетима и Брчко дистрикту БиХ, податке из ове евиденције доставља у року од 8 дана од дана подношења захтјева.
Током 2024. године извршен је преглед сложености свих КТРЗ предмета с циљем приоритетног процесуирања сложенијих предмета ратних злочина од стране Тужилаштва БиХ, а све у складу са одредбама Ревидиране државне стратегије, чиме се значајно допринијело реализацији Стратешког циља IIIу Посебном одјелу за ратне злочине. На полугодишњем нивоу извршено је ажурирање свих КТРЗ предмета, КТАРЗ и КТНРЗ предмета ради лакшег праћења рада на наведеним предметима и одређивања приоритета. О овим предметима и детаљним подацима Тужилаштво БиХ је обавијестило Сталну комисију за ефикасност и квалитет тужилаштава Високог судског и тужилачког савјета БиХ (даље: Стална комисија ВСТС-а БиХ) и Надзорни орган за праћење провођења Ревидиране државне стратегије.
Остварење Стратешког циља VII Ревидиране државне стратегије, који се односи на регионалну сарадњу у извјештајном периоду, огледа се прије свега у састанцима руководилаца и поступајућих тужилаца из Тужилаштва БиХ са тужиоцима из регије, све у циљу поступања у одређеним предметима ратних злочина.
Механизми унапређења регионалне сарадње су били тема 5 састанка Надзорног органа за праћење провођења Ревидиране државне стратегије за рад на предметима ратних злочина, одржаног у јулу 2024. године, на којем су учествовали и представници Тужилаштва БиХ, којом приликом се тежило изналажењу начина да се унаприједи регионална сарадња, посебно у предметима Посебног одјела за ратне злочине Тужилаштва БиХ у којима су евидентирана недоступна лица, а који предмети су у фази истраге или пријаве. Закључно са 30.06.2024. године укупан број отворених предмета (фаза истрага пријава) у којима су евидентирана недоступна лица је 115 КТРЗ предмета са 344 недоступна лица, од којих је 40 лица хашке ознаке “А”.
С тим у вези, у марту 2024. године извршена је цјелокупна анализа свих 115 КТРЗ предмета у фази истраге и пријаве у којима су евидентирана недоступна лица. Овом анализом и прегледом предмета не само што се утврдио број предмета који су подобни за уступање у земље регије, него се жељело указати да тужиоци Посебног одјела за ратне злочине ТБиХ поступају у наведеним предметима без обзира што постоји недоступно једно или више лица у тим предметима и без обзира што по неким упућеним замолницама у тим предметима још није поступљено, узимајући у обзир чињеницу да у појединим предметима постоје осумњичена доступна и недоступна лица правосуђу БиХ.
Тужилаштво БиХ обавјештава Тужилаштво Међународног резидуалног механизма за међународне кривичне судове (Тужилаштво МРМКС-а) о свим упућеним замолницама за међународну правну помоћ и замолницама које су у надлежне институције земаља регије упућене путем закључених протокола, те Тужилаштво МРМКС-а пружа асистенцију Тужилаштву БиХ у што бољој реализацији наведених замолница.
До половине 2024. године одржано је више састанака представника Тужилаштва МРМКС-а и представника Тужилаштва БиХ и тужилаца. Одржани су састанци са свим тужиоцима Посебног одјела за РЗ који поступају у приоритетним предметима како би пружили сву потребну подршку у питању прикупљања документације, питању мјера заштићених свједока, добијања нередигованих транскрипата и других околности које се односе на давање мишљења о дјеловањима одређених формација, а што се води као утврђена чињеница у хашким пресудама[1]. Надаље, одржан је и састанак представника Тужилаштва МРМКС-а са главним тужиоцем и руководиоцем, на којем су заправо извијестили Тужилаштво БиХ о стању предмета РЗ у ентитетима и спремности тужилаштава у БиХ за поступање у евентуално још предмета који би се уступили из ТБиХ у ентитете (с обзиром да су у ТБиХ остали само најсложенији КТРЗ предмети, али сталним радом на КТАРЗ и КТНРЗ предметима долази до преласка истих у КТРЗ уписник и често се такви предмети уступају на кривично поступање ентитетским тужилаштвима и Тужилаштву БД БиХ). Након учешћа представника Тужилаштва МРМКС-а на састанку Надзорног органа почетком јула 2024. године, одржан је и састанак са представницима Тужилаштва БиХ.
У циљу поступања по Стратешкој мјери VIII заштите и подршке жртвама и свједоцима Ревидиране државне стратегије у извјештајном периоду, поред сталне асистенције Тужилаштва БиХ по питању заштите свједока који свједоче у предметима ратних злочина који се воде пред правосуђем у земљама регије, представници Тужилаштва БиХ учествују у пројекту Високог судског и тужилачког савјета БиХ (ВСТС БиХ) и ОЕБС-а БиХ који се бави праћењем рада на предметима ратних злочина на начин да је формирано координационо тијело за унапређење сарадње одјела за подршку свједоцима у судовима и тужилаштвима у цијелој БиХ.
Главни тужилац и руководилац Посебног одјела за ратне злочине Тужилаштва БиХ редовно врше надзор над провођењем одредаба Ревидиране државне стратегије те извјештавају о раду на предметима ратних злочина Надзорни орган за праћење провођења Ревидиране државне стратегије и Сталну комисију ВСТС-а БиХ.
У складу са одредбама Ревидиране државне стратегије и Анексом Б Тужилаштво БиХ је извршило неопходне провјере и сачинило збирну ажурирану информацију о предметима у којима су евидентирана лица са додијељеном ознаком “А” од тужиоца Међународног кривичног суда за бившу Југославију („стандардну ознаку А – довољно доказа“). У складу са закључцима ВСТС-а БиХ, информације о предметима у којима су евидентирана лица са ознаком “А” Тужилаштво Босне и Херцеговине редовно доставља Сталној комисији ВСТС-а БиХ.
У наставку је табеларни приказ статуса лица ознаке “А” у ентитетским тужилаштвима и Тужилаштву Брчко дистрикта БиХ те Тужилаштву БиХ, закључно са 30.06.2024. године.
[1] С циљем поступања по Стратешком циљу V који се огледа у уједначавању судске праксе у предметима ратних злочина како би се обезбиједила правна безбједност и једнакост грађана пред законом.
Преглед и табелу можете погледати на овом ЛИНКУ.