KTRZ- Konkretno krivično djelo i počinilac – ratni zločin
Podignuto optužnica: 1 optužnica protiv 1 lica
Obustava istraga: 2 predmeta protiv 35 lica
Nesprovođenje istrage: 4 predmeta protiv 101 lica
Ustupljeno na krivično postupanje drugom tužilaštvu: 3 predmeta, 8 lica
Ukupno riješeno KTRZ predmeta na kraju izvještajnog perioda: 14 predmeta, 274 lica
Neriješeno KTRZ predmeta na kraju izvještajnog perioda: 241 predmet, 2517 lica.
KTARZ - Neodredivo krivično djelo ili počinilac – ratni zločin, ukupno riješeno: predmeta
Nesprovođenje istrage: 54 predmeta
Riješeno na drugi način: 73 predmeta
Prešlo u KTRZ predmet: 2 predmeta
Preneseno na drugo tužilaštvo: 2 predmeta
Neriješeno na kraju izvještajnog perioda: 990 predmeta
KTNRZ - Konkretno krivično djelo s nepoznatim počiniocem – ratni zločin, ukupno riješeno: predmeta
Nesprovođenje istrage: 1 predmet
Obustava istrage: 1 predmet
Riješeno na drugi način: 8 predmeta
Prešlo u KTRZ predmet: 1 predmet
Preneseno na drugo tužilaštvo: 21 predmet
Neriješeno na kraju izvještajnog perioda: 247 predmeta
I dalje nedostupno jedno ili više lica u 115 KTRZ predmeta, od toga 40 lica su lica oznake “A”.
Ukupno neriješenih lica “A” u TBiH: 127 lica u 49 KTRZ predmeta. Tužilaštvo BiH je ukupno završilo na različite načine 682 lica oznake “A”, a od tog broja ustupljeno na postupanje drugim tužilaštvima je 337 lica.
Realizacija Strateškog cilja I i IV Revidirane državne strategije za rad na predmetima ratnih zločina (Revidirana državna strategija), u smislu ostvarenja cilja procesuiranja najsloženijih i najprioritetnijih predmeta ratnih zločina pred Sudom BiH i Tužilaštvom BiH, se ogleda prije svega u analizi svih KTRZ predmeta te određenja prioritetnih predmeta i izdavanja obavezujućih uputstava glavnog tužioca Tužilaštva BiH za postupanje u KTRZ, KTARZ i KTNRZ predmetima za 2024. godinu.
Ovim postupanjem se teži ostvarenju cilja postupanja i okončanja što više predmeta, a sve u rokovima produženja važenja Revidirane državne strategije.
U prvoj polovini 2024. godine Tužilaštvo BiH je uspješno realizovalo Strateški cilj II Revidirane državne strategije, a koji se tiče pristupa podacima sadržanim u Centralizovanoj evidenciji i ostalim podacima vezanim za predmete ratnih zločina, s ciljem unapređenja efikasnosti procesuiranja predmeta ratnih zločina u svim tužilaštvima u BiH. Tužilaštvo BiH, na zahtjev tužilaštava u entitetima i Brčko distriktu BiH, podatke iz ove evidencije dostavlja u roku od 8 dana od dana podnošenja zahtjeva.
Tokom 2024. godine izvršen je pregled složenosti svih KTRZ predmeta s ciljem prioritetnog procesuiranja složenijih predmeta ratnih zločina od strane Tužilaštva BiH, a sve u skladu sa odredbama Revidirane državne strategije, čime se značajno doprinijelo realizaciji Strateškog cilja III u Posebnom odjelu za ratne zločine. Na polugodišnjem nivou izvršeno je ažuriranje svih KTRZ predmeta, KTARZ i KTNRZ predmeta radi lakšeg praćenja rada na navedenim predmetima i određivanja prioriteta. O ovim predmetima i detaljnim podacima Tužilaštvo BiH je obavijestilo Stalnu komisiju za efikasnost i kvalitet tužilaštava Visokog sudskog i tužilačkog vijeća BiH (dalje: Stalna komisija VSTV-a BiH) i Nadzorni organ za praćenje provođenja Revidirane državne strategije.
Ostvarenje Strateškog cilja VII Revidirane državne strategije, koji se odnosi na regionalnu saradnju u izvještajnom periodu, ogleda se prije svega u sastancima rukovodilaca i postupajućih tužilaca iz Tužilaštva BiH sa tužiocima iz regije, sve u cilju postupanja u određenim predmetima ratnih zločina.
Mehanizmi unapređenja regionalne saradnje su bili tema 5 sastanka Nadzornog organa za praćenje provođenja Revidirane državne strategije za rad na predmetima ratnih zločina, održanog u julu 2024. godine, na kojem su učestvovali i predstavnici Tužilaštva BiH, kojom prilikom se težilo iznalaženju načina da se unaprijedi regionalna saradnja, posebno u predmetima Posebnog odjela za ratne zločine Tužilaštva BiH u kojima su evidentirana nedostupna lica, a koji predmeti su u fazi istrage ili prijave. Zaključno sa 30.06.2024. godine ukupan broj otvorenih predmeta (faza istraga prijava) u kojima su evidentirana nedostupna lica je 115 KTRZ predmeta sa 344 nedostupna lica, od kojih je 40 lica haške oznake “A”.
S tim u vezi, u martu 2024. godine izvršena je cjelokupna analiza svih 115 KTRZ predmeta u fazi istrage i prijave u kojima su evidentirana nedostupna lica. Ovom analizom i pregledom predmeta ne samo što se utvrdio broj predmeta koji su podobni za ustupanje u zemlje regije, nego se željelo ukazati da tužioci Posebnog odjela za ratne zločine TBiH postupaju u navedenim predmetima bez obzira što postoji nedostupno jedno ili više lica u tim predmetima i bez obzira što po nekim upućenim zamolnicama u tim predmetima još nije postupljeno, uzimajući u obzir činjenicu da u pojedinim predmetima postoje osumnjičena dostupna i nedostupna lica pravosuđu BiH.
Tužilaštvo BiH obavještava Tužilaštvo Međunarodnog rezidualnog mehanizma za međunarodne krivične sudove(Tužilaštvo MRMKS-a) o svim upućenim zamolnicama za međunarodnu pravnu pomoć i zamolnicama koje su u nadležne institucije zemalja regije upućene putem zaključenih protokola, te Tužilaštvo MRMKS-a pruža asistenciju Tužilaštvu BiH u što boljoj realizaciji navedenih zamolnica.
Do polovine 2024. godine održano je više sastanaka predstavnika Tužilaštva MRMKS-a i predstavnika Tužilaštva BiH i tužilaca. Održani su sastanci sa svim tužiocima Posebnog odjela za RZ koji postupaju u prioritetnim predmetima kako bi pružili svu potrebnu podršku u pitanju prikupljanja dokumentacije, pitanju mjera zaštićenih svjedoka, dobivanja neredigovanih transkripata i drugih okolnosti koje se odnose na davanje mišljenja o djelovanjima određenih formacija, a što se vodi kao utvrđena činjenica u haškim presudama[1]. Nadalje, održan je i sastanak predstavnika Tužilaštva MRMKS-a sa glavnim tužiocem i rukovodiocem, na kojem su zapravo izvijestili Tužilaštvo BiH o stanju predmeta RZ u entitetima i spremnosti tužilaštava u BiH za postupanje u eventualno još predmeta koji bi se ustupili iz TBiH u entitete (s obzirom da su u TBiH ostali samo najsloženiji KTRZ predmeti, ali stalnim radom na KTARZ i KTNRZ predmetima dolazi do prelaska istih u KTRZ upisnik i često se takvi predmeti ustupaju na krivično postupanje entitetskim tužilaštvima i Tužilaštvu BD BiH). Nakon učešća predstavnika Tužilaštva MRMKS-a na sastanku Nadzornog organa početkom jula 2024. godine, održan je i sastanak sa predstavnicima Tužilaštva BiH.
U cilju postupanja po Strateškoj mjeri VIII zaštite i podrške žrtvama i svjedocima Revidirane državne strategije u izvještajnom periodu, pored stalne asistencije Tužilaštva BiH po pitanju zaštite svjedoka koji svjedoče u predmetima ratnih zločina koji se vode pred pravosuđem u zemljama regije, predstavnici Tužilaštva BiH učestvuju u projektu Visokog sudskog i tužilačkog vijeća BiH (VSTV BiH) i OSCE-a BiH koji se bavi praćenjem rada na predmetima ratnih zločina na način da je formirano koordinaciono tijelo za unapređenje saradnje odjela za podršku svjedocima u sudovima i tužilaštvima u cijeloj BiH.
Glavni tužilac i rukovodilac Posebnog odjela za ratne zločine Tužilaštva BiH redovno vrše nadzor nad provođenjem odredaba Revidirane državne strategije te izvještavaju o radu na predmetima ratnih zločina Nadzorni organ za praćenje provođenja Revidirane državne strategije i Stalnu komisiju VSTV-a BiH.
U skladu sa odredbama Revidirane državne strategije i Aneksom B Tužilaštvo BiH je izvršilo neophodne provjere i sačinilo zbirnu ažuriranu informaciju o predmetima u kojima su evidentirana lica sa dodijeljenom oznakom “A” od tužioca Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju („standardnu oznaku A – dovoljno dokaza“). U skladu sa zaključcima VSTV-a BiH, informacije o predmetima u kojima su evidentirana lica sa oznakom “A” Tužilaštvo Bosne i Hercegovine redovno dostavlja Stalnoj komisiji VSTV-a BiH.
U nastavku je tabelarni prikaz statusa lica oznake “A” u entitetskim tužilaštvima i Tužilaštvu Brčko distrikta BiH te Tužilaštvu BiH, zaključno sa 30.06.2024. godine.
[1] S ciljem postupanja po Strateškom cilju V koji se ogleda u ujednačavanju sudske prakse u predmetima ratnih zločina kako bi se osigurala pravna sigurnost i jednakost građana pred zakonom.
Pregled i tabelu možete pogledati na ovom LINKU.